Inget aktuellt kursdatum, registera dig gärna på intresselistan.
ADL-Taxonomin® är ett bedömningsinstrument och en systematik för beskrivning av en persons förmåga till vardagliga aktiviteter. Aktivitetsförmågan kan beskrivas på aktivitets- eller delaktivitetsnivå. Instrumentet är användbart i olika miljöer med alla personer som har nedsatt aktivitetsförmåga.
Kommunikationsplattform för arbetsmiljöstrateger.
Arbetsmiljöutbildning för skyddsombud.
Lärarledd kurs i klassrum.
Barn som upplever utmaningar i att bearbeta sensorisk information är i riskzon för att utveckla svårigheter vid socialt deltagande och aktivitetsutförande i vardagen. SPM är ett screeninginstrument med vilket vi kan identifiera och kartlägga sensoriska processer och dess påverkan vid aktivitetsutförande hos barn.
Onlinekurs med självstudier.En onlinekurs om implementering av de nationella riktlinjerna för ohälsosamma levnadsvanor i arbetsterapeutisk verksamhet.
AHA är ett test som bedömer och beskriver hur effektivt barn/ungdomar med unilateral funktionsnedsättning i arm och hand använder sin påverkade hand för att utföra bimanuella aktiviteter.
Lärarledd kurs i klassrum och på distans via Teams.
Träffar du personer som har svårt att motivera sig till aktivitet och som har svårt att uttrycka sin vilja, då är den här kursen något för dig.
Lärarledd kurs på distans.
Att skriva intyg är en viktig skyldighet för legitimerade arbetsterapeuter. Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring de faktorer som styr intygsskrivning och hur intyg bör utformas.
AusTOMs-OT-S är ett instrument som används för att mäta effekt och utvärdera resultat av arbetsterapeutisk intervention.
Instrumentet kan användas med personer som har behov av arbetsterapeutiska åtgärder oavsett ålder, diagnos, funktionstillstånd eller funktionsnedsättning.
CO-OP är en personcentrerad metod baserad på att personen sätter egna mål för sitt aktivitetsutförande. CO-OP ger personen förutsättningar att hitta sina egna problemlösnings- och kognitiva strategier för att kunna genomföra en aktivitet från start till mål.
220512-13, 221003
COPM är ett individualiserat instrument som är utformat i syfte att upptäcka förändringar i en klients självrapporterade aktivitetsutförande över tid. COPM är tänkt att användas vid början av en kontakt för att sätta mål och upprepas efter en lämplig tid för att fastställa förändring och resultat.
Onlinekurs med självstudier.
Kursen är endast för medlemmar. För att komma åt den, logga in på Min sida med BankID och följ där länken in i kursen
Dialog om arbetsförmåga (DOA) är en kurs för dig som arbetar med arbetsrehabilitering eller andra former av arbetslivsinriktade insatser.
Instrumentet Självskattning av dagliga aktiviteter i hemmiljö (EDAQ) beskriver en persons förmåga och svårigheter i ett stort antal dagliga aktiviteter, hur aktiviteterna utförs utan någon form av anpassning (hjälpmedel, vardagsredskap eller annan metod) respektive med anpassning. EDAQ kan användas för att utvärdera arbetsterapeutiska åtgärder och även diskutera interventionsstrategier.
Workshop om arbetsmiljö
Onlinekurs med självstudier/Online course
Everyday Technology Use Questionnaire (ETUQ) is a questionnaire used in a structured interview that focuses on everyday technical objects and services such as remote control, mobile phones and ticket machines.
Kursen vänder sig till förtroendevalda som har gått facklig grundkurs.
Kursen vänder sig till dig som är förtroendevald inom kommun och region och som saknar tidigare facklig utbildning.
Den här onlinekursen är utformad för dig som vill lära dig att kunna hålla en sex-veckors kurs för att lära andra att hantera fatigue i sin vardag. Du får också fördjupa din kunskap om fatigue och hur den påverkar vardagen. Vad som är viktigt att tänka på
Kursen riktar sig till arbetsterapeuter som arbetar med vuxna personer som har bristande tidshantering och organisationsförmåga. Metoden kan tillämpas för personer som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar exempelvis ADHD, Autism samt för personer som har medfödda funktionsnedsättningar (tex RMB, CP), lindrig utvecklingsstörning eller som har psykisk sjukdom/ohälsa.
220519-20, maj 2023
KaTid är ett material för kartläggning av tidsuppfattning för personer på en utvecklingsnivå motsvarande 5–17 år.
Mera koll på tid, är en interventionsmetod som syftar till att stödja träning av barn och ungas (7–15 år) tidsupplevelse, tidsorientering och tidsplanering.
Den här kursen är för dig som använder eller ska börja använda ett bedömningsinstrument med MOHO som teoretisk grund utgiven av Sveriges Arbetsterapeuter. MOHO är en evidensbaserad, personcentrerad, aktivitetsfokuserad praxismodell som förklarar hur en person motiveras till görande.
Kommunikationsplattform för professionsstrateger.
Den här kursen är för dig som gått PRPP tidigare (innan 2019) och nu vill fördjupa dig i metoden, ta del av den senaste forskningen och det nya, svenska materialet.
PRPP är ett arbetsterapeutiskt bedömningsinstrument som bedömer hur kognitiva svårigheter påverkar aktivitetsförmågan och är ett alternativ till traditionell bedömning av perception, minne, rörelseplanering och problemlösning.
ReDO® Familj är en aktivitetsbaserad gruppintervention med fokus på hälsofrämjande aktiviteter för hela familjen. Programmet är en version av ReDO®-metoden och syftar till att stödja vardagsförändring i familjer med barn som har särskilda behov.
ReDO Original
220421 och 220602
Fysisk kurs i klassrum alternativt lärarledd kurs på distans.
Kursen ger dig kunskap och färdigheter som certifierad användare av ReDO®-metoden.
Har du gått Vardagsrevidering och vill certifiera dig enligt ReDO®-metoden?
Informationstillfällen om förkunskapskrav och ansökan till specialistutbildningen.
Lärarledd kurs i klassrum och på distans.
Vill du vässa din kunskap om teknikanvändning som en del i aktivitetsutförande - Då är den här kursen för dig. Du får redskap för att kartlägga och bedöma personers användning av vardagsteknik.
Lärarledd kurs i klasrum och på distans.
Metoden utgår från aktivitetens betydelse för hälsa, skapande aktivitet och livsberättelse i ett aktivitetsperspektiv med målet att klienten ska utveckla aktivitetsstrategier för framtiden.
Är du intresserad av att köpa någon av våra kurser som en uppdragsutbildning, maila kurser@arbetsterapeuter.se med din förfrågan.
Vardag i Balans™ är en forskningsbaserad och återhämtningsinriktad intervention för personer med psykisk ohälsa. Vardag i Balans™ är avsedd att ges inom specialistpsykiatrin och den kommunala psykiatrin.
Certifiering i Vardag i Balans™ för dig som gått kurs på Lunds universitet tidigare. Det nya, uppdaterade materialet, såsom manualen Vardag i Balans™ med mera ingår.
Veckoplanering i kalender – aktivitetsbaserat test av exekutiva funktion (WCPA-SE) är ett kartläggningsinstrument avsett att bedöma exekutiva funktioner. Instrumentet är lämpligt att använda till vuxna och barn från 12 år som upplever subtila svårigheter på grund av nedsatta exekutiva funktioner.