Lärarledd kurs på distans.
ADL-Taxonomin® är ett bedömningsinstrument som kan ge en systematik beskrivning av en persons förmåga att utföra vardagliga aktiviteter.
Lärarledd kurs i klassrum.
Barn som upplever utmaningar i att bearbeta sensorisk information är i riskzon för att utveckla svårigheter vid socialt deltagande och aktivitetsutförande i vardagen. SPM är ett screeninginstrument med vilket vi kan identifiera och kartlägga sensoriska processer och dess påverkan vid aktivitetsutförande hos barn.
Onlinekurs med självstudier.En onlinekurs om implementering av de nationella riktlinjerna för ohälsosamma levnadsvanor i arbetsterapeutisk verksamhet.
Lärarledd kurs i klassrum och på distans via Teams.
Träffar du personer som har svårt att motivera sig till aktivitet och som har svårt att uttrycka sin vilja, då är den här kursen något för dig.
AusTOMs-OT-S är ett instrument som används för att mäta effekt och utvärdera resultat av arbetsterapeutisk intervention.
Instrumentet kan användas med personer som har behov av arbetsterapeutiska åtgärder oavsett ålder, diagnos, funktionstillstånd eller funktionsnedsättning.
CO-OP är en personcentrerad metod baserad på att personen sätter egna mål för sitt aktivitetsutförande. CO-OP ger personen förutsättningar att hitta sina egna problemlösnings- och kognitiva strategier för att kunna genomföra en aktivitet från start till mål.
COPM är en semistrukturerad intervju som syftar till att upptäcka förändringar i en persons aktivitetsutförande över tid.
Onlinekurs med självstudier.
Kursen är endast för medlemmar. För att komma åt den, logga in på Min sida med BankID och följ där länken in i kursen
Dialog om arbetsförmåga (DOA) är en kurs för dig som arbetar med arbetsrehabilitering eller andra former av arbetslivsinriktade insatser.
Detta är en uppdragsutbildning med särskilt intag.
Inget aktuellt kursdatum, registrera dig gärna på intresselistan.
Instrumentet Självskattning av dagliga aktiviteter i hemmiljö (EDAQ) beskriver en persons förmåga och svårigheter i ett stort antal dagliga aktiviteter, hur aktiviteterna utförs utan någon form av anpassning (hjälpmedel, vardagsredskap eller annan metod) respektive med anpassning. EDAQ kan användas för att utvärdera arbetsterapeutiska åtgärder och även diskutera interventionsstrategier.
Onlinekurs om arbetsmiljöutbildning för förtroendevalda, skyddsombud och arbetsmiljöstrateger.
Onlinekurs som ingår vid köp av manual.
Användning av vardagsteknik - frågeformulär vid intervju (ETUQ) fångar vilken vardagsteknik som är relevant för personen, vilken vardagsteknik som personen använder respektive inte använder och om det finns svårigheter med att använda tekniken.
Ett utbildningsmaterial som syftar till att stärka arbetsterapeuters förmåga att kunna ta del av och kritiskt granska, aktuell forskning som grund för att bedriva en evidensbaserad arbetsterapi.
Kurs för lokala ombud inom kommun och region som saknar tidigare facklig utbildning. Nästa kurs planeras till våren 2025.
Lärarledd kurs i klassrum eller på distans.
Kursen riktar sig till arbetsterapeuter som arbetar med vuxna personer som har bristande tidshantering och organisationsförmåga.
KaTid® - Barn och Ung, kartlägger tidsuppfattning och mäter tidshantering i vardagliga situationer på barn och unga med en utvecklingsnivå motsvarande 5–17 år.
Kartläggning av Tidsuppfattning, KaTid® är ett evidensbaserat bedömningsinstrument som kartlägger tidsuppfattning.
Att skriva intyg är en viktig skyldighet för legitimerade arbetsterapeuter. Ett intyg kan få konsekvenser för både patienten och dig som intygsskrivare. Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper kring de faktorer som styr intygsskrivning och hur intyg bör utformas.
Nätverk- och kommunikationsplattform för medlemmar med kretsuppdrag
Mera koll på tid, är en interventionsmetod som syftar till att stödja träning av barn och ungas (7–15 år) tidsupplevelse, tidsorientering och tidsplanering.
Den här kursen är för dig som använder eller ska börja använda ett bedömningsinstrument med MOHO som teoretisk grund utgiven av Sveriges Arbetsterapeuter. MOHO är en evidensbaserad, personcentrerad, aktivitetsfokuserad praxismodell som förklarar hur en person motiveras till görande.
Screening av delaktighet i olika aktiviteter (MOHOST–S) är en kurs för dig vill använda ett screeninginstrument för att kartlägga personens delaktighet i aktiviteter.
Inga planerade kurser finns.
Packer Managing Fatigue är en evidensbaserad personcentrerad gruppintervention för personer som lever med trötthet sekundärt till kroniska tillstånd.
Kommunikationsplattform för professionsstrateger.
PRPP är ett arbetsterapeutiskt bedömningsinstrument som bedömer hur kognitiva svårigheter påverkar aktivitetsförmågan och är ett alternativ till traditionell bedömning av perception, minne, rörelseplanering och problemlösning.
Den här kursen är för dig som gått PRPP tidigare (innan 2019) och nu vill fördjupa dig i metoden, ta del av den senaste forskningen och det nya, svenska materialet.
ReDO® Familj är en aktivitetsbaserad gruppintervention med fokus på hälsofrämjande aktiviteter för hela familjen. Programmet är en version av ReDO®-metoden och syftar till att stödja vardagsförändring i familjer med barn som har särskilda behov.
Kursen ger dig kunskap och färdigheter som certifierad användare av ReDO®-metoden.
Har du gått Vardagsrevidering och vill certifiera dig enligt ReDO®-metoden?
Utbildning för dig som är skyddsombud.
Första delen av specialistutbildningen består av den obligatoriska Introduktionskursen som genomförs i Sveriges Arbetsterapeuters regi och syftar till att introducera specialistrollen och vad den kan innebära. Under denna modul utvecklas även den individuella studieplanen som ska examineras av rådet. Omfattningen motsvarar 6 veckors studier på halvfart.
Den första professionskursen ges hösten 2024. Den andra och sista delen av specialistutbildningen består av den obligatoriska Professionskursen som genomförs i Sveriges Arbetsterapeuters regi. Professionskursen (Modul 3) omfattar 10 veckors heltidsstudier och ges på halvfart. Kursen syftar till att fördjupa kompetensen inom valt specialistområde.
Lärarledd kurs i klassrum och på distans.
Vill du vässa din kunskap om teknikanvändning som en del i aktivitetsutförande - Då är den här kursen för dig. Du får redskap för att kartlägga och bedöma personers användning av vardagsteknik.
Metoden utgår från aktivitetens betydelse för hälsa, skapande aktivitet och livsberättelse i ett aktivitetsperspektiv med målet att klienten ska utveckla aktivitetsstrategier för framtiden.
Har du gått TTM tidigare (innan 2015) och vill certifiera dig eller är du redan certiferad och önskar fördjupa dig i metoden?
Är du intresserad av att köpa någon av våra kurser som en uppdragsutbildning, maila kurser@arbetsterapeuter.se med din förfrågan. Läs gärna mer om hur en uppdragsutbildning går till på länken ovan.
Vardag i Balans är en forskningsbaserad och återhämtningsinriktad gruppintervention för personer med psykisk ohälsa.
Certifiering i Vardag i Balans™ för dig som gått kurs på Lunds universitet tidigare. Det nya, uppdaterade materialet, såsom manualen Vardag i Balans™ med mera ingår.
Veckoplanering i kalender – aktivitetsbaserat test av exekutiva funktion (WCPA-SE) är ett kartläggningsinstrument avsett att bedöma exekutiva funktioner. Instrumentet är lämpligt att använda till vuxna och barn från 12 år som upplever subtila svårigheter på grund av nedsatta exekutiva funktioner.
Finns det behov av en kurs inom ditt område? Tipsa oss gärna!